Herken je eetgedrag – Gezonde Leefstijl planner

Herken je eetgedrag

Er zouden drie verschillende soorten eters bestaan. De emotie-eter, het bekende fenomeen: we kennen allemaal wel een film waarin het meisje wordt gedumpt en op de bank kruipt met een enorme bak ijs. En comfort food is niet voor niets een ding. 

Als emotionele eter vind je het lastig om honger van emoties te onderscheiden. Wanneer je tegenslag, stress of vermoeidheid ervaart eet je meer. Deze emoties kunnen bij jou ook zorgen voor eetbuien. Het eten wordt gezien als ‘troost’.

De externe eter is vooral gericht op de omgeving. Wanneer je eten ziet, ruikt of proeft raak je al snel in de verleiding. Je hebt hierdoor moeite om maat te houden bij het eten van producten die je lekker vindt en luistert niet zo goed naar de behoefte van je lichaam. Zo heb ik op een feest wel eens zitten toekijken hoe iemand direct een schaaltje begon leeg te eten dat voor hem werd geplaatst, at tot het schaaltje leeg was en pas weer begon te eten op het moment dat er een nieuw schaaltje voor zijn neus werd geplaatst. 

De lijngerichte eter is veel bezig met zijn of haar gewicht. Hierbij worden periodes van streng lijnen afgewisseld met het toegeven aan het hongergevoel. Door deze onregelmatigheden van lijnen en overeten ben je bekend met het zogeheten jojo-effect. Je slaat maaltijden over omdat je aan de lijn doet en zodra je een koekje neemt, volgt vaak het hele pak. 

Laten we iets dieper ingaan op de theorie achter elke soort eter.