Hummus

Ingrediënten voor 8 porties

  • 1 blik kikkererwten (van 400 gram)
  • 1 of 2 tenen knoflook
  • sap van 1 citroen
  • 2 eetlepels Tahin
  • 1 theelepel gemalen komijn
  • ½ theelepel cayenne peper
  • eventueel zout

Zo maak je het

  1. Giet de kikkererwten af in een vergiet en spoel ze goed af met water en doe de kikkererwten in de blender of keukenmachine.
  2. Pers naar smaak 1 of 2 tenenknoflook en voeg dit bij de kikkererwten samen met het sap van 1 citroen, 2 eetlepels tahin, de komijn, cayenne peper en eventueel wat zout.
  3. Blend alles tot een glad geheel. Is het te droog, voeg dan 1 tot 2 eetlepels water toe tot het een glad mengsel wordt.

Tip: Heb je geen Tahin in huis, vervang dit dan door olijfolie. Voeg om te variëren (verse) kruiden als gerookte paprikapoeder, koriander, peterselie of chili toe. Ook kan je zongedroogde tomaatjes, feta of avocado eraan toevoegen. Je kan hiermee eindeloos variëren. Heerlijk op brood of om je snackgroente zoals wortel, paprika of komkommer in te dippen. De hummus is 5 dagen houdbaar in een afgesloten bak in de koelkast.

Voedingswaarde (per portie)

Energie  84 kcal
Eiwit  4,0 gram
Koolhydraten  8,0 gram
Vet 3,2 gram
Vezels 3,9 gram
Zout 0,2 gram

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

De groepsbijeenkomsten van 15 november 2021 tot en met 3 december 2021 zijn via Zoom

Helaas zijn de besmettingsaantallen flink toegenomen en er wordt door de overheid opgeroepen om te doen wat binnen de mogelijkheden past. Daarom zullen op advies van het RIVM de groepsbijeenkomsten van het CooL programma via Zoom plaatsvinden. De link voor Zoom vind je in het menu van deze site of door hier te klikken.

Alvast bedankt voor je begrip.